Användbarhetstestning, har ni verkligen råd att inte välja det?

Jag glömmer aldrig första gången jag genomförde användbarhetstester – det var en otroligt lärorik upplevelse. Jag fick i uppdrag att testa en ny webbutik med fem testpersoner. Målgruppen var dator- och internetvana män mellan 18-30 år som handlar på internet mer eller mindre regelbundet och jag hade skrivit samman ett par A4-sidor med vanliga och relativt enkla uppgifter; Alltifrån att hitta butikens köpvillkor till att skapa kundkonto och genomföra ett köp med kort.

Innan dessa tester genomfördes hade kunden testkört sajten och tyckte att den var lättillgänglig och enkel att använda. Den var ju trots allt byggd efter deras önskemål. Det var därför både intressant och förvånande när samtliga testdeltagare fastnade på en och samma uppgift. Uppgiften var en av testets enklaste och löd: Lägg till valfri produkt i varukorgen och gå till kassan. När de tryckte Köp-knappen laddades sidan om men varukorgen gav ingen visuell feedback till användaren om att produkten lagts till i varukorgen, vilket ledde till att de blev osäkra. Konsekvensen av denna osäkerhet blev att de tryckte upprepade gånger på Köp-knappen. När de så småningom tryckte på den stora knappen som hette Varukorg stod det ungefär så här: Du har lagt till 17 simfötter i varukorgen.

Problemet var alltså att användaren inte fick visuell bekräftelse på att varukorgen hade blivit uppdaterad och detta skapade förvirring, osäkerhet och viss frustration. Detta trots att målgruppen var datorvana män mellan 18-30 år. Det är helt enkelt mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att veta säkert att en design fungerar bra för den tänkta målgruppen innan man genomfört tester med verkliga användare.

Lärdomen vi kan dra av den användbarhetstestningen är förstås att aldrig överskatta målgruppen. Vi blev också påminda om att det är de små detaljerna som gör hela skillnaden mellan bra och dålig design. Tack och lov var problemet snabbt åtgärdat och användbarhetstestningen kostade vår kund under 5000:-. Om de valt att skippa användbarhetstester hade de riskerat att förlora mer pengar än så, varje dag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *