En duktig printdesigner är inte nödvändigtvis en duktig webbdesigner

Normalprojektet för vår del är att vi både designar och programmerar ett komplett system åt våra kunder: Logotype, hemsida, CMS (Content Management System), sökmotoroptimering och även installerar statistikverktyg. Då och då händer det även att vi får i uppdrag att skapa kompletta grafiska profiler eller får budget till att utföra användbarhetstestning. Men det händer också att kunder som har en anställd printdesigner kommer till oss med en färdig design och anlitar oss för att ta hand om kodningen. Det är dessa kunder jag tänker fokusera på i den här texten.

Designen de kommer till oss med brukar vara skapad av någon som gått Grafisk Design på Berghs i Stockholm, eller motsvarande utbildning, och som saknar erfarenhet av att designa för webben. De har varit duktiga printdesigners men okunniga webbdesigners. De har varit fast i den pixelperfekta världen som heter printdesign och behöver exempelvis få förklarat varför det är problematiskt att använda exotiska typsnitt som bara finns för Mac. Men det är ingen fara, det har aldrig varit särskilt problematiskt att förklara det där och sedan komma fram till en lösning.

Där det visat sig vara genuint svårt att mötas med printdesignern är när vi kommer djupare in i användbarhetsdiskussionen och hela tiden måste tänka på tillgängligheten.

Jaha, så om användarna inte har en 24” skärm med en upplösning på 1900×1200 så behöver de ”skrolla” i sidled? Kan man inte bara skriva att den är anpassad för höga upplösningar? Då har de i alla fall blivit informerade.

Det där var förstås något överdrivet men det är faktiskt ungefär på den nivån i vissa fall. I en printdesigners värld är det alltid det estetiska som kommer i första hand.

Det är viktigt att hemsidan är snygg! Att användaren får klicka sig vidare för att veta hur mycket produkten kostar är väl varken ovanligt eller nödvändigtvis negativt?

Ovanligt? Nej, tyvärr inte. Negativt? Absolut!
I bästa fall går det går det att övertyga printdesignern om att hitta en annan lösning men ibland går det inte alls. De gånger det inte går har slutresultatet blivit tämligen opraktiskt och användbarheten, tillgängligheten och sökmotoroptimeringen har fått lida.

Vad printdesigner och beslutsfattare inom kundföretaget (som inte sällan är på printdesignerns sida i debatten) måste komma till insikt med är att det finns avgörande skillnader mellan printvärlden och webben. Ett tryckt papper ser likadant ut för alla läsare medan en hemsida kan se väldigt annorlunda ut för läsaren beroende på vilken hård- och mjukvara de använder. Såvida det inte handlar om enhetsspecifika applikationer (exempelvis iPhone) så är det viktigt att först och främst definiera vem målgruppen är och vilken utrustning de har och vilka datorkunskaper de besitter. Den informationen måste sedan ligga som grund för alla designbeslut.

Annorlunda uttryckt skulle man kunna säga att: En snygg och häftig hemsida är inte nödvändigtvis en bra hemsida. Sätt dig in i världen hos dina besökare för en sekund. De är på din hemsida för att hitta viss information (telefonnummer, adress, information om en produkt etc.) eller så är de där för att köpa något. I grund och botten handlar det för besökarens del om att utföra en eller flera uppgifter på din hemsida och det borde därför ligga i ditt intresse att se till så att de kan utföra dessa så smidigt och problemfritt som möjligt. En bra hemsida är en hemsida som fungerar; som är enkel att använda och som ökar företagets vinst.

Återigen, det handlar alltså inte enbart om att det ska se bra ut. Men, en hemsida kan absolut se bra ut och vara både användbar och tillgänglig och samtidigt omtyckt av sökmotorerna. Det handlar bara om att hitta en hållbar lösning tillsammans med målgruppen och kill your darlings.

Nu låter det kanske som att vi på inte gillar printdesigners men det är förstås inte sant. Vi högaktar printdesigners och deras jobb – framför allt när de designar för print.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *