Varför sökmotoroptimering inte bör ses som en onödig utgift

För många kunder har sökmotoroptimering blivit ett begrepp som webbyråer och webbutvecklare slänger sig med bara för att kunna tjäna mer pengar i projektet. Detta har jag en personlig erfarenhet av då kunder i sina projektbeskrivningar stundtals betonar att SEO (Search Engine Optimization, Sökmotoroptimering) inte är en prioritet, dvs. de vill inte lägga några extra pengar på det. Argumentet de oftast använder för detta är att deras framtida besökare kommer att känna till sajten och hitta dit ändå. Mitt jobb blir då att försöka förklara hur viktigt Sökmotoroptimering är utan att gå in på allt för mycket detaljer som kunden bara blir förvirrad av.

Sökmotoroptimering handlar nämligen inte bara om att hamna högt i sökresultaten, det som många inte inser är att Sökmotoroptimering och Användarvänlighet går hand i hand.

Låt oss ta en webbshop som exempel. Du är en besökare på en klädbutik, och du har hittat en snygg tröja som du klickat dig in på. Nu vill du kanske bokmärka just den tröjan för ett senare besök, eller rent av tipsa en kompis om den (en möjlig födelsedagspresent). Webbutiken borde då ha utformats så att produkten, den snygga tröjan i det här fallet, har en egen meningsfull och lättläst webbadress.

Om detta inte är fallet, att produkten inte går att direktlänka till eller har en adress som ser ut såhär:

http://www.webbutik.com/product/product.php?id=239284&cat=4234&avd=&expand=true

istället för:

http://www.webbutik.com/product/snygg-troja.php

så är det dåligt ur både sökmotorsynpunkt som för användarvänligheten.

 

Trots att flera stora sajter som används flera gånger per dag av miljontals användare borde det ligga väldigt nära till minnet att skriva in adressen direkt, så väljer ändå internetanvändare att söka efter sajten på en sökmotor. Man kan gå så långt som att säga att det finns användare som tror att det är så man navigerar på Internet.

”– Många har en sökmotor som startsida och i stället för att skriva in hela adressen, exempelvis www.facebook.se, skriver man in de första bokstäverna i sökrutan och får en snabbare träff, säger Jonas Wallentin, analytiker på Google.” (Källa: DN.se)

Även om kunden är säker på att sina besökare kommer att veta vilken adress det är till deras sajt så kommer de alltså högst troligt ändå att använda en sökmotor för att gå in på den. Om sajten då saknas på den första sökresultatsidan kommer de därför bli smått frustrerade.

Om målet med sin sajt är att ha nöjda besökare, då kommer Sökmotoroptimering aldrig att vara en onödig utgift. Det är en självklar och nödvändig investering såvida det inte handlar om ett intranät.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *